منتدى - •( Leader )• -

mohsen sharkas
 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 مواضيع عن التنميه البشريه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 127
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 05/01/2008

مُساهمةموضوع: مواضيع عن التنميه البشريه   الثلاثاء مارس 18, 2008 8:24 pm

الوسواس القهري عندما يصيب الانسان يحطمه تماماً

>التنويم بالايحاء يعني عدم النوم فعلياً وإنما التنويم وخلاله يمكن الوصول الى نتائج علاجية ممتازة
> أعجبت كثيراً بما شاهدته في جمعية التحدي لرعاية المعاقات بصنعاء
> البرمجة اللغوية العصبية مبنية على حب الاستطلاع وتمثيل النموذج البشري المميز
في رحلة جوية استمرت أكثر من 36ساعة سفر وحوالى 22 ساعة انتظار، حط رائد التنمية البشرية رحاله في العاصمة اليمنية صنعاء و بعد طول انتظار ليقدم خلال زيارته القصيرة الكثير من المفيد والممتع في مجال التنمية البشرية، ولعل الكثير منا لا يعرف هذا الرائد حق المعرفة لكن الإقبال الشديد على أمسياته ودوراته في صنعاء أكدت بان هذا الشعب شغوف بالعلم والعلماء، مهما كانت مشاربهم أو علومهم ، ضيفنا هو الدكتور إبراهيم الفقي رئيس ومؤسس المركز الكندي للتنمية البشرية بمدينة (مونتريال) الكندية.. التقينا به وتحدثنا معه حول مفهوم التنمية البشرية و أبعادها المختلفة وارتباطها بمختلف العلوم وحاورناه حول زيارته وانطباعه ، ولعل القارىء الكريم يعذرنا إذا حافظنا على نص الحوار باللهجة التي تحدث بها الدكتور خوفا من أن ينهار المعنى أو يختل تراكب الكلمات . ************

أجرى الحوار: بشير علي البعداني
> بداية نضع بين يديك تساؤلاً مفاده كيف وصل الدكتور إبراهيم الفقي إلى هذا المستوى من العلم ؟
>> زي ما انت عارف أول حاجة واحد يبدأ فيها، التوكل على الله عز وجل والتطبع بأخلاق الرسول صلى الله عليه وسلم، بعد كده بتحط لنفسك هدف انت عاوز توصل له وقبل كده ضروري تكون عارف انت مين بالضبط وعاوز تروح فين ؟ وعملت ايه في النص ؟ فانا هدفي أوصل لأعلى المراكز وعلشان أوصل ،درست وسافرت وتعبت ، درست في الصبح ودرست بالليل درست في مجالي وعملت اعلى الشهادات وأقواها التي تناسبني وبعد كده بدأت ادرس حاجات ثانية خصوصا في مجال القراءة السريعة والقراءة التصويرية والقراءة البصرية ، والآن اقرأ أكثر من سبعة كتب في الأسبوع واحصل على كمية معلومات ضخمة تقدر تعطيها للناس علشان يستفيدوا.
والمهم تكون عندك مثابرة وكفاح وفعل علشان تقع وتوقف وبعدين تقع وتوقف ثاني وباستمرار على كده ولغاية اللحظة لسه ما عملناش حاجة والمجال واسع أمامنا علشان الرسالة تقدر توصل لكل الناس.*

أهمية التنمية البشرية
> زرتم أكثر من دوله عربية وتحدثتم فيها عن التنمية البشرية ، ترى ما مدى أهمية هذه العلوم للعرب وأين هم منها الآن ؟
>> التنمية البشرية في جامعة هارفارد نفسها قالت إن 93% من نجاح الإنسان يكمن في ذاته، أنت ممكن تتعلم أي حاجة لكن التنمية الشخصية وتنمية الأفكار وقوة التحكم في النفس واتصالك بالآخرين ومرونتك كل ده بيمثل فعليا 93% حسب إحصائيات اكبر جامعة في العالم وحسب خبرتي انا كمان .فالتنمية البشرية مهمة جدا تخيل الأم لما تكون ام أحسن والزوج أو الأب لما يكون أفضل والعامل يكون أجود ، كلهم يكونوا أحسن فأهميتها تنعكس على كل بيت ومؤسسة وفي كل مكان، ولما نتساءل وصلنا فين في الشرق الأوسط تعال شوف احنا فين الآن ؟ نعم في اليمن ، والانتشار رائع في الشرق الأوسط مقارنة بأول زيارة قبل 14 سنة تقدر تقول إنها زادت ألف في المائة السرعة دي جعلت قليلاً من الناس ما عندهاش فكرة عن التنمية البشرية ، ويمكن القول بأنها انتشرت أكثر بكثير من البلدان الأوروبية.***************

تحسن مستمر
> إذا تحدثنا عن الأثر الايجابي للتنمية البشرية على مستوى الفرد، هل بالامكان أن يستمر هذا التأثير على المدى الطويل ؟
>> المؤسسات مبنية علىالافراد، علشان كده ضروري تركز على نفسك في الأول وبعدين نحن وبعدين كلنا ، فالناس التي اتعلمت بترجع شركاتها ويمكن يكون زي ما كان ، لكن لم يتحسن بتحسن الشركة كمان ، كل ما في الأمر ان التحسن يستمر طبعا أنت أول ما تعمل تنمية بشرية تلاقي قبولاً من الناس ولذا تجاوز الحضور إلفين شخص طوال فترة وجودنا هنا وهؤلاء يعرفون أناساً آخرين وسينقلون لهم هذه المعارف لأن كل واحد بدأ يحس بأهميتها في حياته وحياة الناس من حوله . تخيل مثلا لو عندك عربية رمسيس أنا كان عندي واحدة منها كل حاجة فيها بتطلع صوت ما عدا الكلاكس وجاء واحد واخذها منك وأعطاك عربية مرسيدس وشعرت بروعتها وسرعتها وأدائها وفخامتها وبعد اسبوع رجع لك العربية رمسيس ؟! ايش حيكون إحساسك ؟ بالضبط ده نفسه الذي بيحصل للناس أول ما بتأخذ التنمية البشرية وتحس فيها لا يمكن ترجع زي ما كانت .*********

التنويم بالايحاء
> ارتبطت التنمية البشرية بمجموعة من العلوم الحديثة مثل البرمجة اللغوية العصبية والتنويم الإيحائي وديناميكية التكيف العصبي وقوة الطاقة البشرية هلاَّ تفضلتم بإعطاء القارىء نبذة مبسطة عن هذه العلوم؟
>> خذ بالك البرمجة اللغوية العصبية مبنية على أمرين: حب الاستطلاع وتمثيل النموذج البشري المتميز وقائمة على علوم كثيرة مثل التنويم الإيحائي ، والبرمجة علم يساعد على الاتصال الداخلي والخارجي للإنسان ، وكل العلوم الحديثة مبنية على بعض وكلها بتكمل بعض والبرمجة من الستينيات لغاية النهار دة دخل فيها ملايين من الناس تجاوزت 30 مليون نسمة. ولما نتكلم على التنويم بالإيحاء نقصد إننا ممكن نوصل لمرحلة ألفا من ذبذبات المخ والتي نوصلها طبيعيا قبل النوم لذا فأنت فعليا لا تنام وإنما تتنوم بمعنى تسترخي ويمكن خلال هذه المرحلة الوصول إلى علاجات جميلة جدا ومش بس كده ، كمان عن طريق التأكيدات التي بتوصل للعقل الواعي واللاواعي ولا يستطيع تحليلها ففي الحالة دي توصل لمرحلة يمكن تحقق فيها أهدافك بشكل أسرع ويمكن كذلك إحداث تغيير في السلوك والتخلص من بعض المشاكل مثل الصداع النصفي والشعور بحالة نفسية جيدة واسترخاء وبعد كده يتم البناء عليها.
أما ديناميكية التكيف العصبي NCD الأساس فيها هو المفهوم الذاتي للإنسان وقيمه واعتقاداته وادراكه ومعنى الأشياء بالنسبة له، ولو عاوز تحدث تغييراً لازم تعمله في جذور الإنسان والجذور هي المفهوم الذاتي وبعد كده بتعلمه استراتيجيات جديدة وتمرنه عليها علشان يعملها تلقائياً في جهازه العصبي، أما البرمجة فأنت بتتبرمج داخلياً وخارجياً عن طريق اللغة في جهازك العصبي علشان كده هي قوية .
وكل ما في الأمر انه أنا وأنت متبرمجين بالسعادة وبقية الناس ليش مش سعيدة ؟
ليش عاوزين يكونوا سعداء لكن مش قادرين !؟ والسعداء فعليا اقل من 3 % لأن السبب أنا بحاول أتبرمج لكن ما فيش تكيف عصبي مع السعادة . وعلشان كده أقول لو أنت مش متكيف عصبيا اعمل الحاجة باستمرار لغاية جهازك العصبي ما ياخذها ويتبناها وتصير تلقائية في سلوكك .
يأتي بعد كده قوة الطاقة البشرية وهنا بتكتشف مراكز الطاقة عندك وكيف تنظم مراكز الطاقة وكيف تختزنها وتسجلها وتتصل بها ، إذن المرحلة الأولى كيف تنظف الطاقة التي معك من أول ما كنت في بطن ألام ولغاية اللحظة . ويمكنك الذهاب بحاجة اسمها استرجاع العمر لتقوم بعملية التنظيف ، بعد كده بتكتشف قوة الطاقة التي عندك لتقوم بعملية البناء عليها وتستخدم توارد الخواطر والعلاج بالطاقة البشرية مهما كانت الحالة النفسية سيئة سواء خوف أو مرض أو اكتئاب أو قلق أو ذكريات من الماضي أو خوف من المستقبل .
> كيف يمكن ان تؤثر هذه العلوم باحداث التغيير الايجابي في جانب كفاءة الفرد وقدراته؟
>> لو رجعنا للمفهوم الذاتي بنعرف انه مكتسب وبعدين منتظم وبعدين ديناميكي ، واقصد بمنتظم انه عاوز يكون حوالين راحته وأنت تريد تغييره والتنمية البشرية لم تصل إليه بعد علشان هو يتبناها لذلك يجب ان توصله بطريقة يستفيد منها ولو شعر بأنها خطر عليه أو مش حتفيده أو هو مرتاح من غيرها لن يسعى إليها إطلاقا لذلك لازم تروح له شوية شوية عن طريق الكتب أو المحاضرات لغاية ما يحس بقدرات التنمية البشرية ويلاحظ إلى أي مدى ممكن تفيده أو ما نوصل للمرحلة هذه الباقي كله سهل .***********

التعرف على الشخصية
> هناك مقولة في التدريب تفيد بان كل دولار يصرف في مجال التدريب على المهارات اللطيفة يعود بثلاثة أضعاف على الشركة ، هلا حدثتنا في هذا الصدد؟
>> شوف الإنسان لما يعرف شخصيته يبدأ يحسن من نفسه ولما يتعرف على شخصيات الآخرين سيحسن من اتصاله بهم وديناميكية التكيف العصبي مبنية على اكتشاف الشخصيات الأربع لكل إنسان ومين الأولى ومين الثانية ومتى بيظهروا في السلوك ، ومن خلال معرفتك بتتعلم كيف تتعامل مع أي شخصية من الناس ومتى تواجه شخصية تجد أنك غير قادر على التعامل معها .كمان بتخليك تعرف كل حاجة رائعة عن الشخصيات هذه فبتعلمك الشخصية المثالية وبعدين بتندمج معها بعقلك الواعي واللاواعي وطالما استطعت الوصول إلى المرحلة هذه فأنت وصلت لمرحلة من القوة الذاتية التي تعلمك متى تستخدم الشخصية المناسبة للموقف الذي يواجهك وتستطيع أن تحل المشاكل وأي تحديات تواجهك تحولها إلى مهارات ومن هنا بتوصل لمرحلة جديدة تبني فيها مستقبلاً ايجابياً وديناميكية التكيف العصبي الفلسفة بتاعتها تنظيف الماضي وترتيب قيم الحاضر وبناء المستقبل .
بعد كده ممكن نتكلم على قوة الطاقة البشرية والمبادىء التي فيها ومتى تشتعل بداخلك وتتعلم بعدها يعني ايه قدرات توارد الخواطر ومواقع مراكز الطاقة ومتى يكون عندك طاقة ونشاط لأي وقت تحتاجها فيه، ومتى تستطيع تعمل علاجات بالطاقة البشرية.
أنا عملت كمدير واتعلمت الشخصيات وأعطتني تحسناً في التعامل مع الناس وقوة الطاقة البشرية علمتني كيف اوصل لمرحلة نفسية وذهنية رائعة بستخدم فيها أحسن قدراتي الداخلية التي اكتشفتها بأحسن طاقة ممكنة لذا فهما بيكملوا بعض ويوصلوا معاك لأحسن نتائج وبأعصاب هادئة وتخليك تتفادى أمراض ومشاكل نفسية لدرجة أنني ممكن أتفادى مشاكل خمسين سنة بلحظة.
> عود على بدء ، ماهو سبب زيارتك لليمن وما هي ابرز الفعاليات والأنشطة التي قمت بها ؟
>> أنا رسالتي في الحياة إنني أوصل التنمية البشرية لكل العالم العربي والإسلامي في أي مكان في العالم ، اليوم نحن في اليمن ومن خلال شغف الناس هنا واضح بان التنمية البشرية وصلت لهم عن طريق الفضائيات والمحاضرات والناس بطبيعتها تخرج وتتعلم ، لذا كان الحاضرون جاهزين لاستقبال التنمية البشرية وبمعنى آخر كنا جاهزين لبعض والغرض من التنمية البشرية الارتفاع بمستوى الشخص باتزان ، غير كده أنا شفت هنا تعطشاً شديداً وأسئلة غير عادية الناس حوليا ومش عاوزين يسيبوني كل ده ضروري حيظهر ويبان ، الحمد لله رب العالمين بالنسبة لأول زيارة لليمن أدت هدفها والنتائج واضحة من خلال الأرقام الكبيرة التي حضرت .***********

علاج الإكتئاب
> يعتبر الدكتور إبراهيم احد أقوى المعالجين لبعض السلوكيات الخاطئة لدى الإنسان، يمكن تحدثنا عن بعض هذه السلوكيات وكيفية علاجها؟
>> بفرض مثلا السلوكيات الخاطئة عند الإنسان ممكن يكون عنده اكتئاب بسبب مشاكل من الماضي أو المستقبل مش واضح فالشخص عشان كده يدخل في مرحلة من الاكتئاب وفي حالات خطيرة جدا ممكن توصل إلى الانتحار ، فبإذن الله في حاجات بسيطة ممكن توصل للعلاج من الاكتئاب ولا تأخذ وقتاً كبيراً وتعالج كل الإمراض النفسية بطريقة مبسطة وكمان تحولها لطاقة ايجابية .
عندك كمان الوسواس القهري لما يصيب الإنسان يحطمه تماما ، الرهبة مشكلة من مشاكل الوسواس القهري تخيل انك تكون في جامع بتصلي وفجأة تحس انك مش قادر تتنفس ودرجة حرارتك بترتفع وضغط دمك صار اعلىوالقلب بيدق بسرعة وتحس بأنه سيغمى عليك فبتهرب بسرعة وتخرج من الجامع، وكل ما تسمع الآذان أو القرآن ترجع لك نفس المشاعر السلبية ، ونحن عاوزين نرجعك مرة ثانية للجامع لأنه مش السبب وراء الذي حصل لك لكن طالما وحصلت لك هناك فان المخ والجهاز العصبي ربطهم بالمكان والصوت فكل ما تسمع حتفتكر وتخاف وممكن يغمى عليك وهذا من اخطر أصناف الخوف المرضي لأنه يستهلك الإنسان تماما ، تخيل لو كنت مديراً ممتازاً وأصابتك حاجة من هذه الأعراض كيف سيتصرف هذا المدير ؟! أكيد سيختفي أو يستقيل وهنا يأتي دور المعالج ليحل المشاكل هذه وليستمر الناس في حياتهم وأعمالهم.
> خلال زيارتك لمدينة صنعاء زرتم جمعية التحدي لرعاية المعاقات وأشدت فيها في أول أمسية لك هنا ، ترى ما الذي لفت انتباهكم في عمل هذه الجمعية؟
>> الإصرار الخطير اسمه التحدي، الحاجات التي وصلوا لها، أهدافهم، أفكارهم، تدريباتهم، الحاجات الرائعة التي نفذوها أنا شفت فستان، أعجبني جدا واشتريت لزوجتي واحداً من عندهم في منتهى الشياكة والروعة، أعجبت فيهم لدرجة كان ممكن اجلس عندهم لفترة علشان اسأل هم بيعملوا ايه وبيعملوه ازاي؟
كل الذي شفته دليل على قدرة الإنسان اللامحدودة وان الله سبحانه وتعالى بياخذ حاجة ويعطي بدلها أقوى بكثير مما تتخيل ، عندنا مثل بيقول (كل ذي عاهة جبار) ، أنا شخصيا لا اعتبرها عاهة لان أي شيء ناقص في جسم الإنسان يقوم الجسم بتكميلها في حاجة ثانية . وروح شوف الروعة التي عندهم والأفكار والمكان والأهداف المستمرة ومنتظمة ومتزنة جدا ، هم بالضبط يعرفون ماذا يريدون ؟ والخدمة التي يقدمونها خدمة قوية جدا بالنسبة للأرقام التي سمعتها عن مستوى الإعاقة في اليمن لذا فخدمة التحدي خدمة لا يمكن تخيلها، تخيل لو انك مرهق نفسيا او ماديا وأضف عليها تكون أعمى أو ما عندك رجلين أو يدين ؟! كيف تتوقع الحال؟
فجمعية التحدي بيعملوا رسالة في منتهى الروعة وهم من أكثر الناس الذين أثروا فيَّ.*****

أسياد العالم
> شاهدتم خلال زيارتكم لمختلف دول العالم أشكالاً من التنظيم والترتيب والإعداد لفعاليات بحجم الدكتور إبراهيم الفقي ، كيف تنظرون لاستضافة مركز مهارات للتدريب والتنمية لكم ؟
>> مركز المهارات انه يأخذ القيادة في التنمية البشرية ، بدأ من أول لحظة بإثبات نفسه وحط بصماته في سوق التدريب خصوصا في بلده بطريقة تساعد اكبر عدد ممكن من الناس . فهذا الأمر أنا احترمه جدا، أنا لفيَّت العالم وكنت متوقعاً إن التنمية البشرية هنا لسه بدري عليها وتوقعت أخطاء كثيرة لكنها لم تزد عن 3-5 % من الذي توقعته، التنظيم كان كويس جدا الكونترول كان ممتازاً، الطريقة التي اتعملت ممتازة ، اهتمام الناس كان كويس كان قوياً، عارف انا بقدرهم جدا الجماعة دوول ومش كده المركز الكندي ناوي يقدم لمركز المهارات حاجات كثيرة بسبب الذي حصل، وما في احد اخذ وكالة المركز الكندي من أول مرة، وأنا بشجع مركز المهارات أن يستمر بهذه الروعة ويستمر على نفس المستوى علشان الناس بتتوقع نفس المستوى ، فباستمرار فكروا في مساعدة الناس وركزوا على الجانب الروحاني والفوائد بعد كده تأتي مضاعفة .
وبفضل الله سبحانه وتعالى والأخلاق والدروس التي تعلمناها من الرسول صلى الله عليه وسلم وبعد كده الحاجات التي تعلمناها والتي فتح فيها ربنا علينا لنساعد بعض ونوصل بأمتنا العربية والإسلامية لمكانتها الطبيعية لأننا طول عمرنا في أعلى مكانه .انته عارف زمان كان بيقولوا لنا أسياد العالم ؟؟ عارف ليه بسبب أخلاقنا وإيماننا ويقيننا بعقائدنا مش بقلة أدبنا ولساننا الطويل فإحنا طول عمرنا معروفين بأننا أسياد العالم ، ولما يقلك سيد يعني سيد بالأخلاق مش بفلوسه والرسول صلى الله عليه وسلم قال في حديثه مامعناه باين على سيماهم ، يعني باين عليك وعلى ابتسامتك وطريقتك في التعامل .
> ممكن تطلعنا على برنامج زيارتك للشرق الأوسط خلال هذه الرحلة؟
>> الرحلة هذه بالذات فيها ثلاث بلاد وهي من اصغر الرحلات التي عملتها بس فتراتها طويلة نحن الآن في اليمن وبعد كده على الإمارات وهناك بنفتح فرع المركز الكندي بالإمارات ومقره الشارقة والناس الذين اخذوا المركز الكندي مثل جمعية التحدي لرعاية المعاقات عندكم ناس ذوي احتياجات خاصة وعندنا برنامج كبير حوالى عشرة أيام بعد كده على سوريا ومنها على أوروبا وكندا.
> متى نتوقع زيارتك القادمة لليمن بإذن الله ؟
>> بإذن الله وحسب الاتفاق مع السيد علي الصنعاني مدير مركز المهارات للتدريب والتنمية بنتكلم على شهر مايو من السنة الجاية.
> كلمة أخيرة توجهها للمؤسسات والشركات اليمنية في مجال التنمية البشرية ؟
>> علشان الإنسان يوصل لمرحلة انه يقدر ينمو يبقى لازم يعرف اهدافه وعلشان يعرفها لازم يعرف أركان الأهداف وده الذي تكلمت فيه أكثر من مره وهي إن الإنسان لازم يكون متزناً في حياته مش ممكن ينمو بغير اتزان فكل إنسان عنده جزء روحاني وبعدين الصحي وكمان الشخصي وبعد كده العائلي والاجتماعي وكمان المهني والمادي ، لازم تهتم بيهم كلهم وشوية شوية توصل فيها لأعلى الدرجات.لذا يجب أن نفتكر باستمرار بان الله سبحانه وتعالى خلقنا علشان نعبده إذن أعطي الله سبحانه وتعالى حقه ، حبه من قلبك بعد كده تطبع بأخلاق الرسول وشوف هو تعب كام علشان توصل الأخلاق دي وبعد كده يأتي الكفاح والعلم والرسول وصانا على العلم ولو في الصين ، بالعلم تأخذ العلم وتتعلم وانته بتتعلم علم غيرك فكده تظل الدائرة مستمرة وأنا بتعلم وأعطي الناس من حولي فسأجد صدقاتي مستمرة، صدقة جارية .
علشان كده أنا بقول للناس باستمرار عش كل لحظة كأنها آخر لحظة في حياتك لان من الممكن تكون فعلا آخر لحظة في حياتك عش بالإيمان وبحبك لله سبحانه وتعالى ، تطبع بأخلاق الرسول صلى الله عليه وسلم، بعد كده بالكفاح وبالفعل وطالما ستضعه بالفعل إذن بالالتزام مع المرونة والصبر توقع الإجابة بأذن الله وتوصل لأعلى المراحل .
السيرة الذاتية لخبير التنمية البشرية
الدكتور إبراهيم الفقي :
> رئيس ومؤسس إدارة مجموعة شركات إبراهيم الفقـي العالمية:
المركز الكندي للتنمية البشرية CTCHD.
المركز الكندي لقوة الطاقة البشرية PHE.
المركز الكندي للبرمجة اللغوية العصبية CTCNLP.
المركز الكندي للتنويم الإيحائي CTCHT.
> حاصل على درجة الدكتوارة في علم الميتافيزيقا من جامعة ميتافيزيق لوس انجليس ـ أمريكا.
> مؤلف علم ديناميكية التكيف العصبي. (مسجلة)
> مؤلف علم قوة الطاقة البشرية. (مسجلة)
> مدرب معتمد في البرمجة اللغوية العصبية NLP.
> مدرب معتمد للعلاج بالتنويم المغناطيسي.
> مدرب معتمد للعلاج بخط الزمن.
> مدرب معتمد في الذاكرة.
> مدرب معتمد للتنمية البشرية للشركات والمؤسسات.
> حاصل على مرتبة الشرف الأولى في الإدارة والمبيعات والتسويق من المؤسسة الأمريكية للفنادق.
> حاصل على مرتبة الشرف الأولى في السلوك البشري من المؤسسة الأمريكية للفنادق.
> حاصل على 23 دبلوماً وثلاثة من أعلى التخصصات في علم النفس والإدارة والمبيعات والتسويق والتنمية البشرية.
> درب ما يزيد 700.000 شخص حول العالم.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mohsen.own0.com
 
مواضيع عن التنميه البشريه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى - •( Leader )• -  :: التنميه البشريه وعلم نفس :: التنميه البشريه-
انتقل الى: